από τον Παναγιώτη Κυριακούλια
1. Η αλλαγή του «ιδιοκτησιακού» καθεστώτος της εταιρείας είναι μια πολιτική απόφαση του Υπουργείου Απασχόλησης, ύστερα από συνεχείς πιέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε αυτή να δώσει τελικά το πράσινο φως για την έγκριση του νέου ΤΕΠ-ΑΝΑΔ (Τομεακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού) ύψους 2,26 εκατ. Ευρώ, που θα υλοποιηθεί τα επόμενα έτη 2007-2013.
2. Είναι γνωστό ότι, η Κομμισσιόν έχει κάνει κατά καιρούς σκληρότατη κριτική στις εκάστοτε κυβερνήσεις για την αναποτελεσματικότητα των πολιτικών απασχόλησης στη χώρα μας (μέρος των οποίων είναι και η επαγγελματική κατάρτιση). Κεντρικό σημείο της κριτικής της, υπήρξε η συνεχιζόμενη αδυναμία του ΟΑΕΔ, ως κεντρικού «μονοπωλιακού» πολιτικού και οικονομικού διαχειριστή των πολιτικών απασχόλησης όλα αυτά τα χρόνια, να μειώσει την ανεργία και να αυξήσει τις θέσεις απασχόλησης. Σύμφωνα με την Κομμισσιόν, η μεταρρύθμιση του 2001 με τη δημιουργία των δύο θυγατρικών (ΠΑΕΠ και ΕΚΑΕ) δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Από τη μια, η ΠΑΕΠ δεν είχε την απαιτούμενη ανεξαρτησία (ως «θυγατήρ» του ΟΑΕΔ) να διεξάγει έγκυρες και αξιόπιστες έρευνες αγοράς εργασίας και από την άλλη η ΕΚΑΕ ως φορέας κατάρτισης (εξαρτώμενος και αυτός από τον ΟΑΕΔ) δεν είχε -σύμφωνα με την Κοινότητα-- τα εχέγγυα για αξιόπιστες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις στο πεδίο της επαγγελματικής κατάρτισης (βλ. εδώ και τις πιέσεις των ιδιωτικών συμφερόντων για τη λειτουργία της ΕΚΑΕ εκτός «ελεύθερου ανταγωνισμού)
3. Με απλά λόγια, η Κοινότητα και προκειμένου να «στάξει το χρήμα» για το Δ΄ΚΠΣ παρήγγειλε τα εξής:
α) άρση του «μονοπωλίου» του ΟΑΕΔ ως προς το σχεδιασμό και υλοποίηση πολιτικών απασχόλησης και την υποχρέωσή του να συνεργαστεί με όλους τους συντελεστές της αγοράς εργασίας δηλ. κοινωνικούς εταίρους, τοπική αυτοδιοίκηση, ιδιωτικός τομέας κοκ
β) «απογαλακτισμός» των ΠΑΕΠ & ΕΚΑΕ από τον ΟΑΕΔ, υπαγωγή τους απευθείας στο Υπουργείο Απασχόλησης και παράλληλη διασφάλιση μιας περισσότερο «ανεξάρτητης» λειτουργίας (πράγμα το οποίο όμως δεν έχει διασαφηνιστεί μέχρι στιγμής πως θα γίνει)
Για τους λόγους αυτούς άλλωστε (και δεν είναι τυχαίο ότι) η υπαγωγή της εταιρείας στο ΥΠΑΚΠ εξαγγέλθηκε στην Κοινή συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Απασχόλησης Β. Μαγγίνα και του αρμόδιου για την Απασχόληση Κοινοτικού Επιτρόπου V. Spidla τον περασμένο Ιούνιο.
Β. Η Δομή και το αντικείμενο της εταιρείας στη νέα περίοδο του Δ’ ΚΠΣ (2007-2013)
1. Πέραν όμως των παραπάνω, τα οποία είναι πολύ σημαντικά για το μέλλον μας αφού αναμένεται να αλλάξουν τις εργασιακές μας ζωές, θα πρέπει να διαχειριστούμε και το παρόν της εταιρείας.
Το Σεπτέμβριο ανοίγουν τα ΙΕΚ ενώ σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη πάνω από 100 προγράμματα συνεχιζόμενης κατάρτισης σε όλη την Ελλάδα που χρηματοδοτούνται από το Γ΄ ΚΠΣ και τα οποία θα πρέπει να ολοκληρωθούν ως τα μέσα του 2008 και να κλείσουν οικονομικά ως το τέλος της ίδιας χρονιάς.
Όλοι μας αναρωτιόμαστε και προβληματιζόμαστε για το τι σημαίνουν για το παρόν και το μέλλον της εταιρείας και κατ’ επέκταση για την απασχόλησή και τις εργασιακές μας σχέσεις, οι πρόσφατες εξελίξεις που είχαμε αναφορικά με την υπαγωγή της ΕΚΑΕ στο Υπουργείο Απασχόλησης.
Πολλοί συνάδελφοι ρωτούν, εάν η εξέλιξη αυτή θα είναι θετική ή όχι για την προοπτική της εταιρείας και αν θα έχει επιπτώσεις ως προς τη σχέση εργασίας μας και τα δικαιώματά μας.
Ας βάλουμε λοιπόν τα πράγματα σε μια σειρά, εξετάζοντας τα δεδομένα και τις πληροφορίες που έχουμε και λαμβάνοντας υπόψη τις πολιτικές στοχεύσεις του Υπουργείου, το οποίο από δω και πέρα θα είναι το αφεντικό μας.
Πολλοί συνάδελφοι ρωτούν, εάν η εξέλιξη αυτή θα είναι θετική ή όχι για την προοπτική της εταιρείας και αν θα έχει επιπτώσεις ως προς τη σχέση εργασίας μας και τα δικαιώματά μας.
Ας βάλουμε λοιπόν τα πράγματα σε μια σειρά, εξετάζοντας τα δεδομένα και τις πληροφορίες που έχουμε και λαμβάνοντας υπόψη τις πολιτικές στοχεύσεις του Υπουργείου, το οποίο από δω και πέρα θα είναι το αφεντικό μας.
Α. Το πολιτικό πλαίσιο της υπαγωγής της ΕΚΑΕ στο ΥΠΑΚΠ
1. Η αλλαγή του «ιδιοκτησιακού» καθεστώτος της εταιρείας είναι μια πολιτική απόφαση του Υπουργείου Απασχόλησης, ύστερα από συνεχείς πιέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε αυτή να δώσει τελικά το πράσινο φως για την έγκριση του νέου ΤΕΠ-ΑΝΑΔ (Τομεακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού) ύψους 2,26 εκατ. Ευρώ, που θα υλοποιηθεί τα επόμενα έτη 2007-2013.
2. Είναι γνωστό ότι, η Κομμισσιόν έχει κάνει κατά καιρούς σκληρότατη κριτική στις εκάστοτε κυβερνήσεις για την αναποτελεσματικότητα των πολιτικών απασχόλησης στη χώρα μας (μέρος των οποίων είναι και η επαγγελματική κατάρτιση). Κεντρικό σημείο της κριτικής της, υπήρξε η συνεχιζόμενη αδυναμία του ΟΑΕΔ, ως κεντρικού «μονοπωλιακού» πολιτικού και οικονομικού διαχειριστή των πολιτικών απασχόλησης όλα αυτά τα χρόνια, να μειώσει την ανεργία και να αυξήσει τις θέσεις απασχόλησης. Σύμφωνα με την Κομμισσιόν, η μεταρρύθμιση του 2001 με τη δημιουργία των δύο θυγατρικών (ΠΑΕΠ και ΕΚΑΕ) δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα. Από τη μια, η ΠΑΕΠ δεν είχε την απαιτούμενη ανεξαρτησία (ως «θυγατήρ» του ΟΑΕΔ) να διεξάγει έγκυρες και αξιόπιστες έρευνες αγοράς εργασίας και από την άλλη η ΕΚΑΕ ως φορέας κατάρτισης (εξαρτώμενος και αυτός από τον ΟΑΕΔ) δεν είχε -σύμφωνα με την Κοινότητα-- τα εχέγγυα για αξιόπιστες και αποτελεσματικές παρεμβάσεις στο πεδίο της επαγγελματικής κατάρτισης (βλ. εδώ και τις πιέσεις των ιδιωτικών συμφερόντων για τη λειτουργία της ΕΚΑΕ εκτός «ελεύθερου ανταγωνισμού)
3. Με απλά λόγια, η Κοινότητα και προκειμένου να «στάξει το χρήμα» για το Δ΄ΚΠΣ παρήγγειλε τα εξής:
α) άρση του «μονοπωλίου» του ΟΑΕΔ ως προς το σχεδιασμό και υλοποίηση πολιτικών απασχόλησης και την υποχρέωσή του να συνεργαστεί με όλους τους συντελεστές της αγοράς εργασίας δηλ. κοινωνικούς εταίρους, τοπική αυτοδιοίκηση, ιδιωτικός τομέας κοκ
β) «απογαλακτισμός» των ΠΑΕΠ & ΕΚΑΕ από τον ΟΑΕΔ, υπαγωγή τους απευθείας στο Υπουργείο Απασχόλησης και παράλληλη διασφάλιση μιας περισσότερο «ανεξάρτητης» λειτουργίας (πράγμα το οποίο όμως δεν έχει διασαφηνιστεί μέχρι στιγμής πως θα γίνει)
Για τους λόγους αυτούς άλλωστε (και δεν είναι τυχαίο ότι) η υπαγωγή της εταιρείας στο ΥΠΑΚΠ εξαγγέλθηκε στην Κοινή συνέντευξη Τύπου του Υπουργού Απασχόλησης Β. Μαγγίνα και του αρμόδιου για την Απασχόληση Κοινοτικού Επιτρόπου V. Spidla τον περασμένο Ιούνιο.
Β. Η Δομή και το αντικείμενο της εταιρείας στη νέα περίοδο του Δ’ ΚΠΣ (2007-2013)
1. Θα πρέπει να μας γίνει κατανοητό ότι, το αντικείμενο και η λειτουργία της εταιρείας είναι απόλυτα συνδεδεμένα με το Δ’ ΚΠΣ (όπως ήταν απόλυτα συνδεδεμένα και με το Γ’ ΚΠΣ ως προς το κομμάτι της συνεχιζόμενης κατάρτισης).
2. Το νέο δεδομένο είναι ότι η εταιρεία στο Δ’ ΚΠΣ θα έχει ένα και ένα καινούριο αντικείμενο εργασιών. Θα είναι Ενδιάμεσος Φορέας Διαχείρισης (ΕΦΔ) ενός σημαντικού μέρους του ΤΕΠ ΑΝΑΔ. Αυτό αναφέρεται στο τελικό σχέδιο που κατατέθηκε στην Κομμισσιόν προς έγκριση. ΕΦΔ σημαίνει ότι η ΕΚΑΕ θα έχει ως «υπεργολάβος» της Διαχειριστικής Αρχής του ΑΝΑΔ την ευθύνη σχεδιασμού, οργάνωσης, διαχείρισης και ελέγχου υλοποίησης ενός μεγάλου πακέτου δράσεων κατάρτισης του ΑΝΑΔ. Το ποιο, δεν το ξέρουμε ακόμη, αν και ορισμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι θα η ΕΚΑΕ θα είναι ΕΦΔ στις δράσεις κατάρτισης εργαζομένων στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Τι θα γίνει όμως ως προς τις προδιαγραφές, την υλικοτεχνική υποδομή, την τεχνογνωσία και το προσωπικό που θα χρειαστεί για τον ΕΦΔ; Θα κινηθούμε έγκαιρα για να αποκτήσουμε όλα τα παραπάνω; Θα γίνουν προσλήψεις έμπειρου προσωπικού; ή θα μας φέρουν αποσπασμένους; Θα δοθεί η δυνατότητα στους συναδέλφους να μετεκπαιδευτούν και να εργαστούν στον ΕΦΔ; Πολύ φοβάμαι ότι σε όλα αυτά η εταιρεία (και εφόσον θα είναι τελικά ΕΦΔ) έχει ήδη μείνει πολύ πίσω………….
3. Από κει και πέρα, κατά την άποψή μου, το τι θα γίνει με τα κατ’ εξοχήν αντικείμενα της εταιρείας (Αρχική και Συνεχιζόμενη Κατάρτιση) είναι ένα ζήτημα εντελώς ανοικτό και εδώ δημιουργούνται πολλά ερωτηματικά. Αυτά τα ζητήματα –τα οποία ενδεχομένως δημιουργήσουν εργασιακές ανακατατάξεις-- θα πρέπει να τα δούμε πολύ προσεκτικά ως Σύλλογος Εργαζομένων ώστε να διασφαλιστούν όλα τα συμφέροντα των εργαζομένων.
4. Κατ’ αρχάς δεν ξέρουμε τι θα γίνει με τα ΙΕΚ. Νοείται το Υπουργείο Απασχόλησης να έχει στην ευθύνη του ΙΕΚ δηλ. Αρχική Κατάρτιση εποπτευόμενη από το Υπουργείο Παιδείας (τα οποία επιπλέον ανήκουν ουσιαστικά στον ΟΑΕΔ τόσο ως προς τις δομές όσο και ως προς την πλειοψηφία του προσωπικού) και να τα κρατήσει για την ΕΚΑΕ; Ο ΟΑΕΔ θα δεχόταν κάτι τέτοιο; Μου φαίνεται δύσκολο. Άλλωστε, οι πληροφορίες λένε ότι κάποια στιγμή το κομμάτι της Αρχικής Κατάρτισης θα επανέλθει στην ΟΑΕΔ. Τι θα γίνει με τους συναδέλφους που έχουν τοποθετηθεί στα ΙΕΚ και ιδίως τους Υπευθύνους και τους Διευθυντές ΙΕΚ που δεν ανήκουν στον ΟΑΕΔ; Εντάξει θα τοποθετηθούν σε άλλες θέσεις της εταιρείας, που και κυρίως με ποιους όρους και προϋποθέσεις;
5. Άλλο ερώτημα που είναι εντελώς ανοικτό, είναι το τι θα γίνει με την Συνεχιζόμενη Κατάρτιση στη νέα περίοδο. Μέχρι σήμερα, ως θυγατρική του ΟΑΕΔ, είχαμε μια Πανελλαδική Δομή σε 10-11 περιφέρειες και 37 πόλεις και υλοποιούσαμε προγράμματα απευθείας ως τελικοί δικαιούχοι εκτός συστήματος ΕΚΕΠΙΣ και μη εμπλεκόμενοι στον ανταγωνισμό. Θα εξακολουθήσουμε να έχουμε αυτή τη Δομή και λειτουργία; Θα έχουμε από δω και πέρα ως αντικείμενο την υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης; Και αν ναι που, πως και με ποιο σύστημα και προϋποθέσεις; Θα εξακολουθήσουμε να είμαστε Τελικοί Δικαιούχοι ή θα πρέπει να πιστοποιηθούμε από το ΕΚΕΠΙΣ; Θα έχουμε παντού δομές; Οι δομές που ανήκουν στον ΟΑΕΔ (και σε αυτές συνυπάρχουν και συστεγάζονται ΤΕΕ, ΙΕΚ και ΚΕΚ) θα μας παραχωρούνται ελευθέρως, απρόσκοπτα και χωρίς προβλήματα για να κάνουμε κατάρτιση; ή θα ακολουθήσουμε το σύστημα ενοικίασης; Σε ποια σημεία της χώρας θα έχουμε γραφεία, υπηρεσίες, ΚΕΚ και υπαλλήλους; Τι θα γίνει με τους συναδέλφους που είναι διάσπαρτοι σε διάφορες πόλεις; Τι θα γίνει με τους Υπεύθυνους Κατάρτισης, οι οποίοι αυτό που ξέρουν να κάνουν και το κάνουν καλά είναι η Κατάρτιση; Όπως καταλαβαίνετε όλα αυτά τα ζητήματα είναι εντελώς ανοικτά και θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι ώστε να ανταποκριθούμε και να διαχειριστούμε ως Σύλλογος και ως Εργαζόμενοι τις όποιες ανακατατάξεις προκύψουν.
6. Ακόμα ερωτήματα τίθενται και για τη Δ/νση Κοινοτικών προγραμμάτων. Όπως είναι γνωστό στο τέλος του χρόνου, ένα μεγάλο κομμάτι της Δ/νσης – το Leonardo – φεύγει από την εταιρεία, αφου δημιουργείται άλλος φορέας «Εθνικός Ανταποκριτής». Τι θα γίνει με τα Κοινοτικά Προγράμματα; Θα μπορούμε είτε ως συντονιστές είτε ως εταίροι να εμπλεκόμαστε σε κοινοτικά προγράμματα; Θα το αναπτύξουμε επιτέλους το κομμάτι αυτό, που μας ενδιαφέρει απόλυτα γιατί και γνώσεις μας φέρνει και εμπειρίες και τεχνογνωσία που μας είναι απαραίτητη;
7. Είναι φανερό, ότι όλα τα παραπάνω ερωτήματα μας οδηγούν στο κεντρικό ερώτημα. Ποια θα είναι η δομή και το οργανόγραμμα της εταιρείας στη νέα περίοδο; Γιατί το σίγουρο είναι ένα: η εταιρεία αναγκαστικά θα αποκτήσει και νέα Δομή και νέο οργανόγραμμα που θα φέρει σημαντικές ανακατατάξεις για όλους μας. Και ο Σύλλογος μας θα πρέπει να είναι και θα είναι παρών στη μάχη αυτή. Αρκεί η εταιρεία και το Υπουργείο να επιλέξει το δρόμο του Διαλόγου με τους εργαζόμενους και όχι αυτόν της μονομερούς επιβολής των όποιων σχεδιασμών …….
Τέλος, μα όχι τελευταίο ως ζήτημα, είναι η χρηματοδότηση της εταιρείας, αν και κατά τη γνώμη μου εδώ δεν θα υπάρξει πρόβλημα εφόσον προβλεφθεί πάγια και μόνιμη χρηματοδότηση της εταιρείας από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Απασχόλησης. Αυτό είναι το ορθό (και έτσι πληροφορούμαστε ότι θα γίνει).
8. Συμπέρασμα: Η υπαγωγή της εταιρείας στο ΥΠΑΚΠ είναι πολιτική απόφαση. Υπό προϋποθέσεις, τις οποίες έχουμε ήδη θέσει ως Σύλλογος, η αλλαγή αυτή μπορεί να μας οδηγήσει σε καλύτερες μέρες. Ωστόσο θα υπάρξουν κατά την εκτίμησή μου σημαντικές εργασιακές ανακατατάξεις. Στη βούληση του Συλλόγου μας είναι, οι όποιες αλλαγές συμβούν, αυτές να είναι εν τέλει επωφελείς για το σύνολο των εργαζομένων καθώς θα πρέπει να αποτελέσουν όχι πρόβλημα αλλά ευκαιρία αναβάθμισης όλων μας. Ως προς την εν γένει διασφάλιση των εργασιακών μας συμφερόντων, δεν το συζητούμε, το θεωρούμε δεδομένο.
Τέλος, μα όχι τελευταίο ως ζήτημα, είναι η χρηματοδότηση της εταιρείας, αν και κατά τη γνώμη μου εδώ δεν θα υπάρξει πρόβλημα εφόσον προβλεφθεί πάγια και μόνιμη χρηματοδότηση της εταιρείας από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Απασχόλησης. Αυτό είναι το ορθό (και έτσι πληροφορούμαστε ότι θα γίνει).
8. Συμπέρασμα: Η υπαγωγή της εταιρείας στο ΥΠΑΚΠ είναι πολιτική απόφαση. Υπό προϋποθέσεις, τις οποίες έχουμε ήδη θέσει ως Σύλλογος, η αλλαγή αυτή μπορεί να μας οδηγήσει σε καλύτερες μέρες. Ωστόσο θα υπάρξουν κατά την εκτίμησή μου σημαντικές εργασιακές ανακατατάξεις. Στη βούληση του Συλλόγου μας είναι, οι όποιες αλλαγές συμβούν, αυτές να είναι εν τέλει επωφελείς για το σύνολο των εργαζομένων καθώς θα πρέπει να αποτελέσουν όχι πρόβλημα αλλά ευκαιρία αναβάθμισης όλων μας. Ως προς την εν γένει διασφάλιση των εργασιακών μας συμφερόντων, δεν το συζητούμε, το θεωρούμε δεδομένο.
Γ. Το παρόν της εταιρείας
1. Πέραν όμως των παραπάνω, τα οποία είναι πολύ σημαντικά για το μέλλον μας αφού αναμένεται να αλλάξουν τις εργασιακές μας ζωές, θα πρέπει να διαχειριστούμε και το παρόν της εταιρείας.
Το Σεπτέμβριο ανοίγουν τα ΙΕΚ ενώ σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη πάνω από 100 προγράμματα συνεχιζόμενης κατάρτισης σε όλη την Ελλάδα που χρηματοδοτούνται από το Γ΄ ΚΠΣ και τα οποία θα πρέπει να ολοκληρωθούν ως τα μέσα του 2008 και να κλείσουν οικονομικά ως το τέλος της ίδιας χρονιάς.
2.Ήδη ως Σύλλογος, και επειδή προσέχουμε για να έχουμε, κινούμαστε και προς τη Διοίκηση της εταιρείας και προς το Υπουργείο Απασχόλησης με ένα και μοναδικό αλλά επιτακτικότατο αίτημα: απόλυτη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας της εταιρείας ιδίως από χρηματοοικονομική άποψη. Αυτό σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρξει καμία εμπλοκή ως προς τις χρηματοδοτικές ροές της εταιρείας στο επόμενο διάστημα. Οι υποχρεώσεις της εταιρείας σε καταρτιζόμενους – άνεργους, εκπαιδευτικούς, προσωπικό αλλά και οι αναγκαίες δαπάνες σε εξοπλισμούς, υλικά εκπαίδευσης κοκ θα πρέπει να τηρηθούν με θρησκευτική ευλάβεια και η εταιρεία να ολοκληρώσει με ομαλό τρόπο τα προγράμματά της. Την ομαλή υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου την εγγυόμαστε εμείς.
Καλές διακοπές σε όλους μας.........
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου